Taklucka och toppkapell

Det här med toppkapellet på Ryds 695 Family är en lång historia. Vi tar den från början. På alla båtar av årsmodell 1998 satt det en taklucka i plast över hardtopen.

Fördelen med takluckan är att den är enkel att öppna och stänga inifrån. Bara att trycka upp handtaget lite grann och sedan skjuta hela luckan bakåt. Det går snabbt att stänga luckan om man överraskas av en regnskur.

Från och med årsmodell 1999 ersattes takluckan med ett toppkapell. En fördel med toppkapellet är att kapellet går att öppna hela vägen. Takluckan ger en öppning som är ungefär hälften av hardtopens storlek. Men det är nog också den enda fördelen…

Problemet med detta toppkapell är att det är mycket svårt att få platta kapell att hålla tätt. Impregnering hjälper föga när vattnet blir stående efter en regnskur. Funkar bra som fågelbad, men det är inte så kul att få hela kabinen full med vatten, vilket faktiskt kan hända om man låter vattnet stå. Jag har därför utnyttjat vanliga PVC-rör för att spänna upp kapellet.

Jag köpte två PVC-rör, som är ungefär 3 meter långa. Sedan kapade jag till tre stycken rör, ungefär 140 cm, med en bågfil. Dessa kan sedan användas för att spänna upp kapellet. Då undviker man att vatten samlas ovanpå. Det mesta av vattnet rinner av, men det kan tränga igenom lite vatten där PVC-rören ligger emot kapellet. Nåja, några få droppar är väl ok, i alla fall jämfört med de stora mängder vatten som läcker in om det blir ett fågelbad ovanpå.

Mitt tips till den som vill pröva min lösning är att göra rören lite för långa till att börja med, säg 145 cm. Pröva om de går att få upp. Om det inte går eller om det känns alldeles för spänt kan man kapa en centimeter i taget tills man får perfekt passform. Så här i efterhand skulle jag nog vilja ha mina någon centimeter lägre eftersom rören inte längre är lika spänstiga som när de var nya och därmed tenderar att trilla ner.

Ett alternativ på samma tema är att göra som Robert Jung och använda lattor istället för PVC-rör. Lattor brukar sitta inuti segel och finns att köpa på de flesta båtaffärerna.

Fördelen med lattorna är att de är platta. PVC-rören är runda och kan därmed vrida sig så att de kommer ur läge och till slut faller ner. När lattorna eller PVC-rören är på plats spänns kapellet upp och det kan inte samlas något vatten på taket.

Ryds var medvetna om problemen med toppkapellet, inte minst p.g.a. de synpunkter som framfördes av 695-klubben. Man jobbade på att ta fram ett nytt toppkapell och lanserade en ny. Det här nya toppkapellet finns att köpa hos Bröderna Augustssons Möbler. De medlemmar som köpt ett sådant kapell rapporterar att de är mycket nöjda med det. Det håller tätt och är enklare att öppna och stänga än originalmodellen.

Även Eliassons Segelmakeri tillhandahåller nya toppkapell till den som är intresserad. Man har lånat in en 695 Family och gjort två olika varianter på toppkapell. Kapelltyget finns i ca 14 olika färger, här har man valt mörkblått. Den första varianten liknar originalet och kostar ca 3900:- inkl. moms, exkl. frakt. Här är en bild framifrån.

Här är en bild från sidan. Jämför med originalet har denna variant tre stycken inbyggda rör (originalet har två). Rören är kraftigare än originalrören (18mm) och är välvda. De spänner alltså upp toppkapellet bättre än originalet, vilket förbättrar avrinningen.

Här är en bild inifrån. Notera remmen som hänger längst upp i mitten på bilden. Denna knäpps fast på utsidan när man har rullat ihop kapellet, se knappen vid det aktersta röret på bilden ovan.

Man har också tagit fram en variant av toppkapellet med en inbyggd båge. Denna kostar ca 4200:- inkl moms, exkl. frakt.

Den inbyggda bågen gör toppkapellet mer tältformat. Fördelen med detta är att vatten rinner av bättre, vilket minskar läckaget.

I framkanten sitter en dragkedja. Man kan alltså öppna ena delen av kapellet om man vill. Den största fördelen med dragkedjan i mitten är dock att det är lättare att stänga kapellet inifrån, vilket är bra om det kommer en regnskur när man är ute och åker. Originalet är nästan omöjligt att knäppa igen utan att ge sig ut på utsidan av båten.

Så här ser toppkapellet ut från insidan. Bågen är ledad och fälls akteröver när man öppnar kapellet. Den här prototypen är bara fasttejpad, tanken är naturligtvis att man ska skruva fast bågen i hardtopen.